4 feb. 2018

När jag får soppatorsk på energi

Jag har ofta svårt att hushålla med orken och går in för allt jag gör till 100%. Just därför råkar jag med jämna mellanrum ut för soppatorsk och behöver ladda batterierna. För mig finns det några saker som är effektivare än något annat när det gäller att fylla på med energi. En av dem är att åka iväg och rida med vänner på någon fin plats i landet. Bara att ha en sån tur planerad kan ge mig extra ork. Det har blivit allt från ridning här på Österlen till weekends i Småland, på Gotland och på flera andra platser. Sist nu så bar det iväg till Fritsla utanför Borås och dit hoppas jag kunna återvända flera gånger.

Det snöade massor just dagen innan jag skulle åka så just den här gången lämnade jag hästtransporten och min vite springare Snafs hemma och avtalade istället om att låna en häst från Milåsa Islandshästar. Min bästis som skulle med gjorde likadant och vi fick varsin kanonhäst så det beslutet ångrade vi inte. Här på Österlen hade ingen snö synts till på hela vintern så det va rätt häftigt att anlända till ett alldeles vitt sagolandskap. Trakterna runt Fritsla är otroligt kuperade och ridningen gick genom otroligt fin natur.

En av höjdpunkterna på de dagarna var övernattningen! Jag och vännerna hade bokat rum på anrika förläggargården Kinnahult och det pampiga huset låg jättefint uppe på en höjd med härlig utsikt. Efter att ha varit ute och ridit hela eftermiddagen så bytte vi om och styrde sen upp middag (riktigt bra och välutrustat kök). Mätta och nöjda gick vi så och lade oss och jag sov djupare än på länge. Efter frukost drog vi ut på ännu en dags ridning med lunchen packad i sadelväskorna.

På kvällen körde jag hemåt och kände att jag fyllt på med må-bra i varenda cell av kroppen. Förutom att det är så fantastiskt fint att ihop med vänner uppleva naturen på nya platser från hästryggen så är det här också ett sätt för mig att lära känna delar av Sverige som jag aldrig besökt annars. Vill någon av er kopiera vårt upplägg så rekommenderar jag er varmt att boka in er på Kinnahult och sen boka en eller två turridningar hos Milåsa Islandshästar.
Det här stoet fick jag rida ena dagen och blev så förtjust så nu har jag bestämt mig för att köpa hennes helbror.
Lunch smakar aldrig så gott som efter några timmars ridning.
Här på Kinnahult va det fint att landa sen efter ridningen.
Lånade bild från hemsidan. Där hittar ni mer info och ang priser står: "Enkelrum: 600 kr
Dubbelrum: 800 kr. I våra priser ingår frukost, handdukar och nystrukna lakan."



7 kommentarer:

  1. Åh vad härligt ni verkar ha haft! Hästen du fick rida ser superfin ut och hela grejen verkar ha varit så mysigt! Jag gläds verkligen med dig över att du har så fina vänner och att ni beger er på så fina ställen tillsammans. Fortsätt ladda batterierna på ett så härligt sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen superhärligt och något jag kommer fortsätta med. Hoppas också kunna inspirera fler för det är ett toppensätt att komma iväg och ladda batterierna :)

      Radera
  2. Åh saknar ridningen. Hade 3 egna islandshästar förut. Något visst med en fin hästkompis när livet är tufft

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen! Men kanske finns nån som hade uppskattat att du kom och red deras häst någon gång ibland? Ett liv utan hästar och ridning hade gjort mig deppig <3

      Radera
  3. Finns väl inte mycket som är så läkande och stärkande som att vara i naturen, och från hästryggen är allt så mycket vackrare! Vilken fantastisk miljö dina barn växer upp i! Helt otroligt så bekväm lilla Elsie ser ut på hästryggen, och lill-grabben också! Men att hon kan rida själv, t o m i galopp! Bara 5 år, vad månde bliva! Började hon som Oskar med att sitta framför dig, eller hur i all sin dar lär man en sån liten unge att bli så säker? Fantastiskt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon började sitta framför precis som Oscar men jag ska erkänna att jag inte varit så bra på att komma ut med henne eftersom det va svårt att få passning av lillebror. efter att vi kunnat börja rida ut alla tre har hon utvecklats rekordfort. Kombon snäll häst, orädd unge och att det är så lättillgängligt har nog varit receptet. Hoppas intresset håller i sig hos båda :)

      Radera
    2. Kan tänka mig att det blir en så naturlig del av deras liv att det blir mer än ett intresse, en livsstil de inte vill vara utan! Härligt med en så orädd unge, måste ju vara guld att ni kan dela detta! Vilken underbar livskvalitet du ger dina barn :-)

      Radera