16 sep. 2017

Valpmys!!

Just nu har jag något så bedårande som fem små enveckasvalpar här hemma. Än är de blinda och döva och spenderar dagarna med att äta, sova och få närhet i en väldigt bekymmerslös tillvaro. Att få sitta och se på dem är den bästa sortens mindfulness och eftersom jag har kennel är det här en återkommande lyx i min och barnens vardag. Jag har ju haft turen att få barn som älskar djur lika mycket som jag.
Just de här valparna föddes tidigt tidigt på morgonen och när jag tassade upp så ville Oscar följa med förstås. Insvept i ett täcke i hörnet på valplådan satt han sen och myste och följde valpningen med spänning. Där klockan fem på morgonen i den dämpade belysningen när jag hjälpte den första lilla valpen till spenen så kände jag hur jag älskar det här jobbet. Det är så magiskt att få vara med när nytt liv blir till! Dessutom är det så fantastiskt att se barnens lycka när de följer valparnas utveckling. 
Så snart de blir större kan de ju vara med mer och bland det gulligaste som finns är när Elsie frågar Oscar vilken valp han vill ha med på myset och sen väljer en till sig själv och kryper ner i soffan ihop med varsin kelig valp framför ett avsnitt av Bolibompa. PÅ sommaren när vi hyr ut vårt semesterboende får fler njuta av gullevalparna. I somras hade vi bland annat två systrar med familjer här under en vecka och massor av ljuvliga bilder hittar ni om ni söker på Pomonadalen på ena systerns blogg Mokkasin (tex i inlägget: Semesterställe inkl. fri gos).

Visst det är en väldans massa uppvak på natten, tidiga morgnar, oro, massa tvätt, städ och rastningar och jag blir låst till hemmet två månader i stöten... MEN det är det lätt värt det exakt varenda gång för det ger mig så oerhört mycket fint. Dessutom får jag vara med och dela ögonblicket när familjer blir med hund och det är nästan lika häftigt som att vara med vid födseln.
Så här ser det ut mest hela tiden nu i valplådan med de här fem små gyllene gullisarna.
Tänk så rofyllt valpar har det som får sova såhär! Inbäddad i syskon, mamma och trygghet!
Fatta att det är lätt att bara fastna och se på det här gulliga!!
Vissa valpar kommer längre in i hjärtat hos Elsie än andra. Chelsie här är en av dem och lyckan va stor när hon som ettåring kom ihop med sin familj och hälsade på igen i somras.
Det är rätt coolt ändå att om bara några veckor ser det ut såhär. De är häftiga hundmammorna!
När valparna är som allra, allra gulligast är det dags för dem att flytta till sina egna familjer. Tur att så många av dem gärna håller mig uppdaterade med bilder och små hälsningar så jag får se hur bra de har det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar