5 maj 2014

Största lasten är godaste glassen!

Jag har mått mer eller mindre illa den här graviditeten även om det är betydligt lindrigare än när jag väntade Elsie. Det finns vissa saker jag absolut inte vill känna lukten av eller smaka på då själva tanken gör mig illamående. Sedan finns det sådant som funkar i alla lägen och som det är lätt att få ett sug efter just pga det. En av de sakerna är salta kex (helst av sorten "Ritz") som funkar lika bra som snacks till kaffet, nattmat när det inte går att somna om och som "bilgodis". Lite smulor får Stefan stå ut med för Ritzkexen har räddat mitt mående många gånger. En annan sak som alltid funkar och som dessutom smakar så himmelskt gott att jag inte kan få nog av den är syrrans glass som jag gör en sats av minst en gång i veckan. Den är så busenkel att göra och så otroligt god att jag måste dela med mig av receptet till er. Den tar bara ett par minuter att göra och så några ynka timmar i frysen så har ni en glass som får Ben & Jerrys att smaka luft. 
Gör så här:
Vispa 5 dl grädde fluffigt
Rör ner 1 burk karamelliserad mjölk (går att köpa färdig eller så kokar man kondenserad mjölk enligt anvisningarna på burken)
Kör knappt en påse turkisk peppar i matberedare eller mortla för hand och blanda i nästan allt. 

Häll glassen i lagom stora fryslådor eller gör en redig glasslåda om du vet att du ska bjuda ett sällskap på glass lite senare. Själv är jag såld på Icas runda byttor i fina färger och genomskinliga lock. Säljs i tvåpack med en stor och en liten i varje och är perfekta som glassbägare. I med glassen och strössla sedan lite lakritspulver över innan locket åker på och den åker in i frysen. Klart på några timmar!
För dig som inte gillar lakrits finns alla möjligheter att testa dig fram. Hittills har jag gjort följande smakkombinationer:
-hackad choklad och jordnötssmör
-passionsfrukt och lemoncurd
-dajm
Men det är förstås fritt fram att experimentera sig fram till just sin favorit. Testar ni en smakkombination som blir lyckad så vill jag gärna få inspiration så att jag kan variera mig ibland.
Nä, nu ska jag gå och hämta lite glass och fira att jag är en dag närmare litens ankomst.  
Bara en månad kvar nu!
Den enklaste (och godaste) glassen of all times!

3 kommentarer:

  1. Alltid gott med hemmagjord glass, ha en fortsatt bra dag allihop.
    kram önskar Barbro

    SvaraRadera
  2. Suveränt god glass!! Jag gjorde den med krossad Dajm och den fick 10 poäng av 10 möjliga från min man.
    Nu har jag laddat med mera k-mjölk o grädde.

    Tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den god! Hoppas fler vågar testa för jag tycker den här glassen borde ha en given plats i allas frysar :)

      Radera