15 jan. 2014

Årets nyårslöften

Jag känner mig själv för väl för att slå till på årskort på nåt gym eller på annat sätt ta i för mycket när det gäller nyårslöften. Men något litet ville jag ändå ta tag i och bestämde mig för att det fick bli mer ekologiskt och närproducerat kött. Brukar köpa så mycket ekologiskt jag kan av andra varor men när det gäller kött har det oftast bara varit kravet att det ska vara svenskt. Nu ska jag försöka leta efter de ekologiska alternativen och låta det styra min shopping lite mer. Samtidigt ska jag satsa lite mer på vegetarisk mat (tar gärna emot era bästa tips) för att inte våra matkostnader ska stiga alltför mycket
Ekologiskt bacon smakade nog lite godare i alla fall.
Kände mig så nöjd när jag hittade ekologiskt bacon på affären häromdagen och inbillade mig åtminstone att det smakade lite godare än det vanliga vi brukar köpa. 
Igår kände jag mig lite mindre nöjd med mig själv. Körde snabb lunch till mig och Elsie och stekte på lite pyttipanna med ägg. Äggen är ju alltid ekologiska hos oss och jag ser fram emot att skaffa egna höns igen efter vår flytt. Däremot blev jag lite sur på mig själv och kände mig lite lurad när jag läste på innehållsförteckningen att pyttipannan att den innehöll palmolja (dåligt samvete) och att köttet kom från Danmark och Tyskland. Får jobba lite hårdare på det här nyårslöftet känner jag. 
Mitt andra nyårslöfte snodde jag från en vän som bor i USA. Att äta mer cheesecake!


Jag har alltid älskat cheesecake och det var också det vi hade som tårta på Elsies Ettårskalas! Vi ska faktiskt och hälsa på vännerna i USA i slutet av februari och då ska jag verkligen försöka att få mitt lystmäte av deras smarriga cheesecakes. Det blir totalt 11dagar i det härliga Fort Lauderdale området i Florida. Vi får hålla tummarna för fint väder så Elsie kan bada massor och så håller vi även tummarna för att jag inte ska må illa. Blir ju roligare att frossa i cheesecake om illamåendet håller sig borta. 

Ser fram emot att byta det här...
...mot lite mer av det här!

8 kommentarer:

  1. Önskar att alla tänkte som du när det gäller mat/miljö, förstår att det kan vara en kostnadsfråga för många, men kött från Danmark o Tyskland skulle jag aldrig köpa, dels för deras dåliga djurhållning och man vet inte vilka tillsatser fodret/djuren fått, men det gäller väl allt utländskt kött. Det är mycket att kolla upp när man handlar, jag utgick länge från att mejerivarorna var svenska, nu vet jag bättre och får läsa noga på allt. Palmolja förkommer ofta i frukostflingor så där gäller det också att se upp. Ha det så gött i Florida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch för palmolja. Borde förbjudas tycker jag!
      Ska vara extra uppmärksam på flingor och annat i framtiden. Det är lätt att missa miljöbovarna om man inte läser noggrant.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men förlåt! Jag råkade visst komma åt knappen "ta bort innehåll" av misstag och nu kan jag inte ångra knapptryckningen. Dina tips om lokala kött och fågelproducenter i Skåne lät ju toppen. Ser särskilt fram emot att kunna handla gårdskyckling. I butikerna runt oss finns inga alternativ till industrikyckling och den rimmar inte bra med mitt nyårslöfte. I Rörum finns ju även mandelmanns trädgårdar och jag ser fram emot att kunna handla grönsaker där och ta en lunch i deras växthus ibland.

      Radera
    2. Haha, hoppsan :) Ja du lär inte sakna godsaker i din nya hemkommun! :)
      Vi kan inte tänka oss att köpa industrikyckling överhuvud taget med tanke på hur de hanteras även här i Sverige och det ser man ofta när man köper kycklingdelar, bendelar är avbrutna, skinnet är avslitet här och var och helt skrynkligt...

      Radera
    3. Ja, fy! Inge kul alls för kycklingarna. Ska bli underbart att ha ett utbud av både kött och grönt som känns etiskt rätt att köpa. Jag får väl höra av mig för att få bästa tipsen när vi väl är på plats :)

      Radera
  3. Tips på en mycket god vegetarisk rätt. Gratinerad haloumi pasta.
    http://www.ica.se/recept/gratinerad-halloumipasta-678928/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser jättegott ut! Den ska vi ta och testa till veckan. Tack för tipset.

      Radera