19 aug. 2013

Ettårskalas!

I väntan på gästerna
Det blev inte något stort firande för Elsie på själva födelsedagen men igår bjöd vi in till ettårskalas och då var det tårta, ballonger och paket precis som det ska vara. Elsie fick ärva en hel låda med böcker (med kartongsidor som tål en ettårings läsning) från sina kusiner så nu blir det mycket "läsning" här hemma. Mest gillar hon att härma djuren i de olika böckerna (frusta som en häst, skälla som en hund och fnysa som en kanin). Numera kan hon också rörelserna till "Imse vimse spindel" och delvis rörelserna till "I ett hus vid skogens slut" och precis som med alla nya förmågor hon övat upp så dyker de gärna upp när hon ska nattas. När man tycker att hon nästan somnat så sätter armarna igång och viftar "ner faller regnet" osv. Det är svårt att hålla sig för skratt emellanåt men om nattningen drar ut på tiden och tar närmare två timmar så börjar man önska att Imse vimse skulle glömmas bort för en stund. 

Bättre sent än aldrig, men nu har vi faktiskt skaffat en vagn som Elsie trivs (hyfsat) i. Det blir fortfarande en hel del turer i selen eftersom Stefan gillar att gå i snårigaste skogen och leta svamp (eller bara utforska skogen) och då funkar inte någon som helst vagn. Dessutom är det väldigt smidigt att resa utan vagn och bara ha en rullväska att hålla reda på (det har blivit 7 resor till Skåne hittills tror jag). 
Den vagn vi till slut valde är en begagnad Baby jogger city versa (barnvagnar har längre och mer komplicerade namn än tandkräm nuförtiden) och den är precis vad vi behöver. Lätt att fälla ihop, inte för tung att bära, vändbar sittdel (ergonomisk) och lättkörd. Ska nog ta och göra den extra fin med en sittdyna från 32GÅ. Hon syr så otroligt fina grejer och en dyna känns praktisk att ha så man lätt kan ta in den och tvätta. Idag hade vi vår första vagnspromenad tillsammans jag och Stefan. Då räknar jag inte den 10 minuters promenad vi gjorde i vintras runt huset. Jag och Elsie stack till Gävle där vi mötte upp Stefan och tog en promenad i Boulognerparken. Promenerat tillsammans har vi förstås gjort en hel del men det här med att skjuta en vagn är vi båda väldigt ovana med. Elsie verkade dock nöjd och fick dessutom se en massa änder vilket blev dagens höjdpunkt. Som ni hör är vårt liv oerhört spännande och fyllt av äventyr.
Tokig i ballonger och svår att få skarp på bild.
Mesta tiden såg det ut så här. Full fart med minst en ballong i famnen.
Efter en stund i finklänning bytte vi snabbt om till lekkläderna igen och stack ut.

Tårtan jag gjorde hade jag aldrig bakat förr så det blev lite muffins som back-up om den skulle smakat dåligt.
Men tårtan smakade som tur var bra. Det blev hallon/vitchoklad cheesecake.
Farmor kunde tyvärr inte vara med men skickade en härlig bukett blommor.
I förrgår när jag kom hem med vagnen så fick Elsie åka en vända på gräsmattan. Både pappa och dotter verkade nöjda.

6 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, hon är en älskad liten tös fina Elsie.

    SvaraRadera
  2. Vilket fint kalas! Och fin vagn! Och fina dynor!!! Men vad innebär det egentligen att sittdelen är ergonomisk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ergonomisk sittdel gör att barnet sitter med rumpan lite lägre även i liggande läge. Om sitsen är helt platt som i en brio sitty så blir den helt rak om man fäller ner ryggstödet och upp fotstödet. Ergonomisk sits fäller man liksom rubbet så när ryggen fälls mer åker stolsändan upp och barnet behåller "sittställningen med lite vinklade höfter och knän även i liggande läge. Ehhh... Det här var visst svårt att beskriva. Googla bilder vettja :) Set blir nog mer lättförståeligt. Och vi är jättenöjda med vagnen och äntligt trivs E att bli skjutsad emellanåt. Och så blir jag nyfiken på vad det är för dynor du menar?? Eller har autocorrect varit framme?

      Radera
    2. Ok... Nu var jag visst lite trög. Såklart menar du dynorna hos 32GÅ. Dom är verkligen underbara! Jag blir så sugen på att shoppa massa små praktiska väskor osv :D men en dyna är i alla fall beställd.

      Radera
    3. Aha, det är såna där skålade vagnar som jag sett! Eyra får överleva i en oergonomisk, jag hoppas att det inte är lika skadligt som en gammeldags babybjörn ;)

      Ja, det var 32GÅ-dynorna jag tänkte på. Någon borde kanske tipsa henne om att börja sy träningsbyxor? EC-gruppen skulle ju gå bananas :D

      Radera
    4. Haha, jag tror faktiskt inte det är bättre eller sämre utan mer en smaksak från barn till barn. Nackdelen är ju att de typ måste sova på rygg och inte kan ligga på sida eller likn. Sen tror jag de kan sitta i en vagn som din betydligt längre men vad gör det när tjejen inte vill sitta i sån sits mer än 30 sek. Vi har en Brio duo med sittdel men den kommer vi nog sälja bort alt. ha som extravagn.

      Radera