1 apr. 2013

Hästpaus

Jag har i flera år planerat för den dag jag ska vara föräldraledig. Så många av mina kollegor inom hästnäringen har behövs jobba så enormt mycket enda från barnens första tid i livet. För vissa har det förstås varit självvalt men för andra inte funnits något alternativ. Att vara egenföretagare har ju sina för- och nackdelar (men jag är rätt säker på att jag kommer förbli det som jag skrev om i inlägget: Jag väljer om mitt liv ibland.) och just föräldraledighet är ju en sån sak som kan vara svår att få till. Därav allt detta planerande och jag måste säga nu med facit i hand att det blev riktigt bra. Min gård är uthyrd och där går nu bara min avelsflock dvs. lite fölston och lite unghästar och skrotar. De behöver ju inte ridas eftersom de vuxna hästarna är dräktiga ston och de andra är ett gäng småttisar som behöver växa några år till. Hyresgästerna ser efter hästarna (de har själva några hästar på gården) men eftersom de går på lösdrift med fri tillgång på mat (och uppvärma vattenkoppar) så är det inte så mycket vardagssysslor runt dom. Dessutom har jag bestämt mig för att kraftigt dra ner på aveln som jag skrev om i inlägget: Utförsäljning av hästar.

Alla mina lägerhästar är precis som tidigare år uthyrda till andra verksamheter på vintersäsongen och planen är att som vanligt ta hem dem och ha ridläger till sommaren (läs mer på frostimport.com). Sedan äger jag även två hingstar och den ena, Örn frá Keldudal står till försäljning hos Vignir Jónasson i Kungsbacka och den andra, Ess från Hökebo, är utlånad till en vän som tränar honom. 

Det har alltså löst sig rätt bra tack vare all planering och förutom några svängar till gården för att assistera hovslagare vid verkning, veterinär vid vaccination och fixa nåt staket så har jag kunnat vara ledig. Nu är det dock full rulle här hemma med valpar men redan idag (de är drygt tre veckor nu) så flyttar de till en närliggande byggnad och samtidigt flyttar en heltidsanställd in där. Nu börjar de kräva så mycket och jag vill ju att allt ska bli så bra som möjligt för dom. Risken om jag skulle försöka sköta det själv och samtidigt ha Elsie är att jag bara lyckas halvdant och då kändes det bättre att anlita någon att hjälpa mig med valparna. 

Under våren är planen att rida in ett par av mina fyraåriga valacker som jag gått och väntat på och förhoppningsvis komma igång med min egen ridning igen. 


Hittade just ett inlägg från påsken i fjol. Då var det första magbilderna vi tog under graviditeten. Inlägget hette: Magen, jag och katten! Overkligt att tänka att lilla Elsie låg där inne då. 
Avelsflocken softar på Hökebo

1 kommentar:

  1. Ja det gäller ju att ta tillvara på den första tiden med Elise för dig och måste ju också kännas skönt när det blev som det blev med hennes lilla mage.. att du hade sådan framförhålling och planerat för hästarna så du inte hade det bekymret under din föräldraledighet.. Jag önskar dig nu en skön och fin sommar med din familj..
    Anette i Östersund

    SvaraRadera