21 nov. 2011

Dags för en överraskning!

Ikväll flyttar gårdsvakten Matilda in och jag och Stefan flyttar ut, åtminstone för en natt. Än vet inte Stefan vart vi ska eller vad vi ska göra för jag har lyckats hålla tyst för en gångs skull. Älskar ju överraskningar själv, men är usel på att hålla masken inför andra. När jag köpt en julklapp har jag till exempel svårt att hålla mig ända till jul för jag vill ju ge den med en gång. Det har faktiskt hänt mer än en gång att jag helt enkelt gett bort presenten långt innan jul bara för att jag inte kunde hålla mig längre. Därför har det faktiskt varit svårt att inte dela planeringen med Stefan precis som det var när jag planerade hans 30-års dag i mars. Sedan dess har jag faktiskt börjat öva mig lite smått på Guitar Hero och det är ju riktigt kul!
Jag kan ju inte avslöja vad kvällen kommer innehålla för kanske, kanske kommer han kika in här så jag får berätta mer imorgon istället. Slänger in en bild från hans födelsedag istället för något som skulle kunna avslöja vad det är vi ska göra ikväll.
Min brorsa som är fotograf fotade Stefan på kvällen av hans 30 årsdag och
gjorde en kalender. Han fick posera bland annat med
dragspelet (men spela slapp han försöka).

Igår hade vi en lugn dag i huset och Stefan sorterade och städade upp i bygget så det det jättebra struktur och jag grundoljade de vindskivor som ska sättas upp innan vintern. Trots att det kändes som en liten trave tog det mig hela dagen att grundolja dem. Sedan ska de strykas vita innan de monteras ihop och sätts upp över två av farstukvistarna (och huset har fyra). Tyvärr hanns inte allt med innan vintern så två farstukvistar återstår att göra, men det får bli nästa år någon gång. I inlägget: Det var bättre förr! kan ni se bilder på de två entréerna till huset vars vindskivor ska bytas innan vinterns slår till. Vårt hus byggdes som ett fyrfamiljshus för snart hundra år sedan och därför finns fyra ingångar. Tre av dom ser ni på bild Här. Sedan dess har det byggts om till tvåfamiljshus och vi ska också göra två boenden i form av en lägenhet med egen entré och så en större del motsvarande ca 3/4 av huset.
Skafferiet blev skruv- och spikförvaring.
De längre plankorna fick målas i kök/matrummet eftersom
det är det största rummet i huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar