12 okt. 2011

Äntligen Skyr till Sverige!

Alla om någon gång besökt Island har säkert smakat Skýr. Det är som en riktigt tjock yogurt men är egentligen en färskost (kvarg) men smakar inte alls som kesella. Det är knappt något fett men massor av protein och mättar finfint som frukost eller mellanmål. Nu kommer de äntligen börja säljas i Sverige och jag slipper packa handbagaget fullt med Skýr vid mina resor till Island. Det är det nog fler som gjort och jag har även hört om de som fått Skýr skickat till sig från isländska vänner. Det är med andra ord lätt att få "Skýr cravings" när man en gång smakat.
Redan i mitten på november kommer Skýr börja säljas i Sverge och det ser jag verkligen fram emot. Dessutom kan man på Islandsbloggen läsa att:

"En provsmakning av skyr äger rum i Stockholm tisdagen den 18 oktober 17.30-19.30 på So Stockholm, Jussi Björlings allé 5, vid Kungsträdgården. På plats finns även Islands färska Sverigeambassadör, Gunnar Gunnarsson, och efterjobbethäng med isländsk prägel utlovas.

Om du vill gå på provsmakningen mejlar du gustav.holmstrom@grayling.com."


Nu hoppas jag bara de smakar lika gott som de på Island!

Roligaste kommentaren hörde jag från vännen som var här och fikade idag. När han på sitt jobb läst nyheten på sin mobil och glatt utbrustit: "Skýr kommer till Sverige!" fick han frågan: - Vilka är de? Något band eller?

4 kommentarer:

  1. Har tankarna hos dig i morgon, jag sitter på tåget på väg till Uppsala då.

    SvaraRadera
  2. Det låter gott. Jag minns när jag var i Grekland och vi gick ner till en kvarters-affär och handlade en gudomligt god youghurt. Den går inte att få tag på i Sverige. En sån där jättekrämig god youghurt. Ska prova Skýr när det kommer.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt, minns min vistelse på Island hos min "praktik"familj. Där åt vi det både till frukost och lunch VARJE dag :). Det måste jag ju köpa här.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag äntligen testat Skýr och är verkligen frälst. Tack för ett mycket bra tips!

    Din ivriga läsare

    SvaraRadera