31 aug. 2011

Unghästträning på Hökebo

Nu när det varit lite glesare med kurser och läger har unghästarna på gården fått lite mer träning. Samtidigt har också hästen Oliver kommit hit på inridning. Jag använder mig gärna av gamla Hugur när det gäller unghästträning eftersom jag känner mig trygg med honom. Unghästarna verkar känna likadant och jag tror att mycket nervositet och spändhet har kunnat undvikas tack vare kloka Hugur. 
Hugur håller i Oliver via en handhästgjord
och när jag väl suttit upp på Sproti
så kunde jag hålla Hugur i ett grimskaft.
När de vant sig vid att sitta fast på honom i en handhästgjord brukar jag rida ut och ha Hugur som handhäst och låta unghästen trava med (fast i Hugur) med sadel och träns för att vänja sig vid känslan. När jag väl rider på dem har de redan gått "korta rundan" ett antal gånger fästa vid Hugur och steget mot att rida själv bakom Hugur är då inte speciellt stort. 
Oliver har bara tränats ett par veckor och har inte kommit speciellt långt men Jonatan (som jag berättade om i inlägget: Jonatans start på resan!) har kommit dessto längre. Han fick ganska mycket ledigt i somras under de veckor vi hade ridläger här men nu är han igång igen och sköter sig exemplariskt. Nu kan jag styra helt över tempot även när hästen framför ökar och han är avspänd och trevlig i alla gångarter.  
När han är mer utbildad ska han gå med i min verksamhet och jag tror han kommer bli väldigt älskad eftersom han har så lätt för tölt och en riktigt bra gunghästgalopp. Även Rakel har kommit riktigt långt i träningen (både hon och Jonatan är fyra år gamla) och går nu i fyra gångarter med säker takt och mestadels riktigt fin form. 
Oliver (längst till vänster) som lärde sig att gå som handhäst häromdagen (bilden ovan) följer nu lätt med på en runda om dan. Hugur i mitten sköter utbildningen och själv satt jag denna gång på Gullan (längst till höger).
Yngst och minst tränad är treåringen Elvis som bara blivit lite longerad och fått sadel på sig några gånger. Till hösten kommer hans träning ökas på men någon ordentlig ridning blir det inte förrän nästa år.
Elvis hade kul när det var dags för hans första löslongering.
Sofia som jobbade här i somras fick hjälpa till med Elvis träning. Här är en bild från första longeringstillfället. Löslongering var betydligt roligare än longering med lina tyckte Elvis.

8 kommentarer:

  1. Åh vad fin Elvis är, en riktig gosnos :-)

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer mer föregående - Elvis är helt otroligt söt! (och SNYGG!)

    SvaraRadera
  3. Åhhh! älskar islandshästar! har äntligen börjar förverkliga en dröm och börjat rida på islandshästar i stället. Så småningom är tanken att jag ska köpa mig en islänning själv. Nu lär jag mig från grunden på ridskola =)

    SvaraRadera
  4. Jättekul att höra lite om hur du lägger upp unghästträningen, hoppas på fler sådana inlägg!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Hur ser gjorden ut som Hugur har när ni tränar unghästar? Lite nyfiken då vi själva har unghästar att träna men som jag brukar ha "vid hand". Klart mer praktiskt att kunna sätta fast dem vid gammelhästen ;o)

    SvaraRadera
  6. Handhästgjorden är från JS saddlery på Island och säljs bland annat hos Agersta ridshop. Direktlänk: http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?products_id=295
    Just hans gjord inkluderar den superstarka remmen som man knäpper i grimman. Mycket smidigare än grimskaft och otroligt stark. repgrimma eller dubbla grimmor är bra om hästarna har benägenhet att försöka ta sig loss. De lär sig otroligt snabbt av Gammelhästen!

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för tipset om gjorden, ser bra ut!

    SvaraRadera
  8. Vad härligt att se min fd "älskade" Oliver bli inriden.Jag och min man tog hem honom från Island februari 2007 och då kunde man inte ens gå i närheten av honom.Är glad att vi tog beslutat att sälja och får nu se honom bli inriden. Ge honom en bamsekram från sin gamla ägare " Majsan" från Kelinge.Lycka till med inridningen.

    SvaraRadera