8 aug. 2011

Surtanterna!

Det är inte bara hingstar som ibland bråkar på två ben utan även en del ston. För hingstarna är det för det mesta nöje och lek men för stona är det oftast ett tecken på att den ena eller båda är i brunst. Häromdagen fångade jag Rakel och Freisting mitt i ett argt gräl. När jag väl särat på dom var de bästa vänner igen och något mer skrik och bråk blev det inte i hagen. Snart är alla ston färdigbetäckta och då kan vi slappna av lite och ta ledigt från brunstkollar och betäckningar. Ess har skött sitt jobb utmärkt men eftersom flera av fölen kom först i Juni kunde betäckningarna börja rätt sent i år. Leista, Freisting och Náttrún är konstaterat dräktiga men Ida, Líf och Dimma betäcks just nu och tar sig förhoppningsvis på denna brunst. 
Man ser hur det skriks när surtanterna bråkar.
Riktigt arga miner.

4 kommentarer:

  1. Ja där kan man verkligen snacka sura miner :)
    Men tur att dom är bara såna vid brunst..

    Ha de så skoj med alla dina ridläger

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag var in på din hemsida frostimport.com och tittade på alla härliga bilder från sommarens ridläger. Det syns att de har det jättekul och när jag läser referenserna som deltagare har skrivit så inser jag att det är toppenställe du har. Hög klass på allt du gör!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Var du på bio i Gävle här om dagen?
    Hade en tjej i kassan som var så väldans lik dig! :)

    SvaraRadera
  4. Vilka häftiga bilder du lyckats tagit!

    SvaraRadera