13 juli 2011

Nya köket

Trots att vi ska flytta har jag ett renoveringsprojekt jag verkligen vill få gjort. Det är att måla om och göra fint i köket eftersom det är så otroligt slitet i dagsläget. Färgerna är mest gult och tapeten är trasig. Det är med andra ord hög tid att göra något åt det och då får det kvitta att vi bara kommer få njuta av det ett kort tag innan flytt. Min inspirationsbild till köket hittar ni i inlägget: Hjärnan kokar över litegrand!  

Nu har jag varit och sett ut ett par tapetalternativ. Totalt blir det bara hela våder (golv till tak) på en mycket liten del av köket och övriga väggar är klädda i en målad bröstpanel. Där blir det bara en "liten snutt" tapet högt upp. Panelen kommer jag måla vit och skåpstommar likaså men sen blir luckorna i en gammelturkos/blå ton som jag hoppas ska gå bra ihop med tapeten.  
Vilken av de två tapeterna nedan ska jag då välja? Den ena har en mer gul bakgrund och den andra med vit. Den gulare har större och glesare mönster och den andra har ett tätare mönster.
Little gardens fina blomtapet med en gul/gammelvit bakgrund

Small prints från In Trade är mer pastellig och har vit bakgrund.

Hur gick det sen med renoveringen?
Läs mer i inläggen: Köksrenoveringen- Etapp 1 & Köksrenoveringen- Etapp 2

13 kommentarer:

  1. Jag hade nog gått på den med vit bakgrund om du ska måla panelen vit. Risk finns annars att tapeten blir väldigt gul mot det vita. Annars kan man ju alltid bryta den vita färgen så den blir mer mot tapetbakgrunden. Båda är fina!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den översta tapeten med glesare blommönster var galet fin! Svårt att veta dock med vitfärgen på panelen osv när man inte ser i verkligenheten. Men själva tapeten i sig var så snygg! Kanske kan vara något för oss när vi ska renovera... Tål att tänkas på! Tack för tipset :-)

    SvaraRadera
  3. Den övre tapten var mer kök, för mig iaf. Den undre är mer sovrumstapet. Jag tror inte du behöver oroa dig för bakgrundsfärgerna. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Den övre (little garden) var finast tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Kände med en gång att jag gillade Little garden, med den gul/gammelvita bakgrunden, bättre. Så jag tycker du ska ta den.

    SvaraRadera
  6. Jag röstar på little gardens. Vilken lycka att komma till ett kök med den tapeten! Tänk en ruskig novembermorgon och se de blommorna.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker bägge tapeterna är fina, men kolla mönsterpassningen på dom bägge två.. för du skulle ju oxå ha tapeter ovanför bröstpanelen i köket så du slipper så mycke spill..
    Lycka till nu med renoveringen av ditt kök det blir säker fint när det är klart.. :))

    SvaraRadera
  8. Bägge är lika fina men välj nog den översta.
    kram Barbro

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Jag har en idé som du kanske gillar. Jag tycker du borde skriva om dina projekt på ett byggforum jag jobbar på. Det skulle vara riktigt skoj.

    Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer. Jag kan erbjuda en liten morot om du vill skriva lite.
    helgibyggla@gmail.com

    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera
  10. Jag tycker nog att båda tapeterna är fina, men faller mer för den övre bilden med lite glesare mönster.Den tror jag att den håller längre i längden, alltså man blir inte lika trött av den.
    Huvudsaken är att det är ni som väljer som ska bo med den nya tapeten.
    Ha de hälsar en glad Lax

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Vad skönt att ni inte blivit drabbade av den nya hysterin av svartvitt i köket och stålfärgade vitvaror. Underbart med er personliga prägel i ert nya kök. Har länge funderat själv att måla mina köksluckor blåa. Lycka till med allt. Önskar kärring mot strömmen!

    SvaraRadera
  12. Eller hur! Svartvitt och rostfritt skulle ju verkligen skära sig mot det gamla charmiga huset med sina platsbyggda skåp. Och visst blev det personligt allt och jag älskar det! Varje morgon jag kommer ner och möts av blommorna och den fina färgen på luckorna så blir jag alldeles glad. Det tycker jag är värt mer än att följa någon viss trend.
    Hoppas du också väljer nån fin färg till luckorna. Det piggar verkligen upp gamla kök!

    SvaraRadera