8 apr. 2011

Åter till Ekhaga

Idag är det bilresa till Vadstena och gården Ekhaga som väntar för att i helgen ha en kurs där. Sist jag var där (se inläggen En härlig helg och Bilder) bjöds jag på kallt med strålande väder och jag hoppas på en lika härlig helg denna gång. Blåsten ska visst hålla i sig så risken finns att jag knappt har någon röst kvar på söndag kväll när jag kör hemåt igen. Sist jag var nere hittade jag ju även en ny häst och fick återvända efter bara en vecka för att hämta hem den söta valacken Reine (Reynir). Han har nu varit en tid på Agersta och gått med i verksamheten där. I sommar är det dags för hans första läger och jag tror det kommer gå jättebra. Han har utvecklats från en outbildad tregångare till en lättöltad och mysig fyrgångare med fin hållning. Det där med töltsättning (alltså när man lär islänningarna tölt) är mitt favorit område. Det är så kul att öppna den gångarten och samtidigt få hästarna att tycka att det är kul. Man märker ibland att det inte är helt rätt gjort och då blir hästarna ofta hårda i munnen, travtaktiga och ovilliga att ta tölt överhuvudtaget utan mycket tygel och tvång. Mitt mål är att töltsätta med så lite tygel som möjligt.
Dúfa (ett av mina tidigare ston) kort efter töltsättning. Här med
Johanna på ryggen som jobbade här en tid men nu går på Hólar
och blir fullfjädrat proffs.
Det är alltid en chansning att köpa en islänning som inte är töltsatt eftersom man inte vet hur tölten kommer bli men jag har haft turen med både Reine och en av mina andra lägerhästar som heter Börje. De har båda efter töltsättning blivit väldigt lätttöltade och mjuka vilket passar perfekt i min verksamhet. Båda finns med i inlägget: Dags för ny frisyr på Reine.

3 kommentarer:

  1. har du ägt dúfa frá bakkakotti?

    SvaraRadera
  2. Jo, jag ägde Dúfa från att hon föddes på Island till hon var 7-8 år. Jag fick ett föl (Limra från Hökebo) och sedan red jag in henne innan hon såldes. Tyvärr hamnade hon på flera ställen innan hon såldes söderöver och hamnade hos Jenny Holst.

    SvaraRadera
  3. oj vad kul, därför att vi ska kanske köpe henne nu från jenny då hon inte passar för hennes ridverksamhet! verkar som en jättetrevlig häst! hur va hon som häst när du ägde henne? :)

    SvaraRadera