21 nov. 2010

Vilken färg blir fölet?

Tänkte spinna vidare på det här med hästfärger men med lite fölfokus denna gång. 
De flesta som varit hos mig på ridläger kan det här utan och innan nu men jag tröttnar inte på ämnet. Med jämna mellanrum ser jag annonser med hästar som är en färg men beskrivs felaktigt som en annan. Jag får hålla i mig för att inte maila och kommentera misstaget. Jag får väl bara erkänna att jag är en riktig besserwisser när jag läser hästannonser :) 
Oftast beror det helt enkelt på att hästen som föl såg ut att ha en färg och därför registrerades in med den och sedan har det aldrig rättats trots att färgen blev en annan när den blev vuxen. 
Grå tycker de flesta, men det här fölet blir faktiskt svart.
De kännetecknas just av att de ser ut som små älgkalvar i färgen.
En dag gammal syns det redan tydligt att Sirkus blir musblack.
Tydligt mörkare "mask" i ansiktet, knivskarp ål längs
ryggen (syns ej på bilden) och zebraränder på benen. Han är son 

till Ess och har alltså ärvt hans färg. Bilder på Ess från
föl till nu kan ni se om ni klickar HÄR.
Móinn är gulbrun dvs. samma färg som sin mamma Embla.
Svår att gissa för de flesta, men det är här faktiskt Rakel som
föl. Silversvarta är oftast ljusbeigea när de föds men man kan
se att de är silverhästar på de vita ögonfransarna.
Det lilla stoet Sol är en riktigt snygg fuxtjej. Benen är väldigt ljusa på fuxfölen.
Visla är riktigt mörk. När föl föds så här svarta vet man
att de bli kolsvarta som vuxna. Det kan man nästan räkna ut när
man ser hennes mammas skimrande päls i högra hörnet.

Som ni ser blir alltså alla föl mörkare när det byter från fölpäls till vuxenpäls. Många svarta föl har felaktigt registrerats som musblacka etc. Fast vad jag mest tänker på när jag läser igenom inlägget är:
Vilka sötnosar!
Mer om hästfärger hittar ni i inlägget: De finaste hästfärgerna!

33 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Har själv en ettåring som var väldigt mörk när han föddes men blir ljusare och ljusare. Han kommer att bli skimmel efter mamma.

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt inlägg och fina bilder..

    Vi har planer på att betäcka min mammas sto Fluga frá Kambi som är FUX. Och min mamma skulle så gärna vilja ha en skäck. Självklart så kollar vi inte enbart på färg utan letar en hingst med ett stabilt temperament och lite mindre GO i då Fluga fungerar som en vrål trimmad rally bil ungefär. Allt ska gå fort som blixten och gör de inte de så får vi veta de.
    För övrigt är hon en toppen häst!!!

    Har du något tips på en vacker skäckhingst?

    bor ju i Hudiksvall! Och ser gärna om du vet av någon i inom stlhm eller ö-vik området?
    Mycket begränsningar de vart:)

    SvaraRadera
  3. Hej fölar som född mörk brukar bli ljusare.

    SvaraRadera
  4. OM fölet fått med sig ett skimmelanlag också (minst ena föräldern MÅSTE då vara skimmel) så bleks färgen för varje år. De kan födas mörka eller ljusa som jag skrev i förra färginlägget. Det ljusa isabellfölet som står bredvid mamman Birta i förra färginlägget blev tex. skimmel. Hon är alltså skimmel född isabell. Dinus som har en skimmelmamma är skimmel född svettfux. Det finns också skimmel född musblack, skimmel född brunskäck, skimmel född ljusfux. Ja, precis alla färger kan ha ett skimmelanlag på sig och då blekas och bli gråare för varje år tills de blir helt vita.
    Tyckte inlägget blev lite långt om jag hade haft en massa skimmelföl exempel.

    SvaraRadera
  5. Jag tänker som du, vilka godingar. :D Åh, blir fölsjuk!
    Våran grabb föddes som den övre bilden och även om vi nog trodde att han skulle bli svart med tanke på att både stoet och hingsten är svarta, men ändå oroade vi oss lite eftersom namnet innefattade hans färg. Nu blev han givetvis svart, men brukar solblekas rätt rejält så många tycker att han går som mörkbrun också. Har du koll på detta med Svart-Mörkbrun med? Vart går egentligen gränsen?

    SvaraRadera
  6. För att kallas brun måste hästen fått en brunt anlag. Det kan finnas dolt hos någon förälder. Brun heter färgen med svart man och svans och även om inte svarta hästar är bara svarta så övergår de alltså inte i färgen brun även om de har bruna nyanser. En mörkbrun häst (vanligt på nordisar tex.) är nästan svart men skiljer sig då de har "mjöl-mule" och ljusa tecken runt ögon och under magen. Vissa kallar dock sina svarta hästar för tex. "svart-brun" och "brun-svart" men det är inga egentliga färger.

    Och visst blir man fölsjuk. Börjar planera nästa års betäckningar nu och det är alltid lika spännande!

    SvaraRadera
  7. Hur är det med konstantskimlar/färgväxlare? Nedärvningsmässigt?

    SvaraRadera
  8. Det syns inte på fölet om den fått konstantskimmel genen förrän de byter päls ungefär vid tre månaders ålder. Någon av föräldrarna måste vara konstantskimmel för att fölet ska kunna få den färgen. Hästen kan ha alla färger som bas och större delen av året har de ju sin "vanliga" färg men på vår och sommar får de stickelhår på hals och bål. De bleks dock aldrig och anlaget är inte släkt med det avblekbara skimmelanlaget. På islandshästar pågår lite olika satsningar för att färgen inte ska försvinna eftersom den är sällsynt. En gård jag besökte på Island hade ett tjugotal brunkonstantskimlar i en hage (det var hans favoritfärg). Rätt cool, men ovanlig syn!

    SvaraRadera
  9. Min häst är färgen "dun roan",som det så vackert heter,och han byter färg 3 ggr per år.Grannarna tror väl man köper ny häst hela tiden ;) Just nu är han brun,mot våren blir han ljus-som krämfärgad och på sommaren grå-brun stickelhårig. Han är hingst så chansen att avla på honom är nåt jag funderar på.

    SvaraRadera
  10. Hej Thilde!
    har vaga funderingar på att betäcka Embla (silversvart). Har hört man ej ska använda silverhingst till silversto men vet ej varför?Måste man kolla alla gener för att få chans på ett silverföl? Tack för en härlig blogg!

    SvaraRadera
  11. Hur ser man om en föl blir skimmel? Min unghäst föddes kolsvart men är idag skimmel. Det st¨r i hans pass att han är svart, men det stämme rjuh inte längre. Han hade dock en otroligt häftig färg som 1-2 åring. Då var han nästan blågrå i pälsen och hade orange/röd man och svans med en vit bläs :) Bläsen har han dock kvar lite av trots att han har blivit skimmelljus. Går att se bild här:
    http://tritlabus.blogspot.com/2009/02/min-lilla-frami.html

    SvaraRadera
  12. Hejsan!
    Om fölet föds kolsvart så VET man faktiskt att den blir skimmel. Svarta föl föds ju som på bilderna ovan. På skimmelföl är det annars enklast att leta stickelhår runt ögonen och på baksidan av öronen när de fäller första fölpälsen. Innan dess ska man vänta med att göra ID kontroll så det blir rätt (om det gäller ett föl med minst en skimmelförälder alltså).

    Embla som är silversvart kan tänkas få ett föl med defekta ögon om hon betäcks med en silver hingst. Det är om fölet får silveranlaget från båda föräldrarna och blir sk. homozygot. Därför avråds man från att betäcka silver med silver. Chansen att du får ett silverföl är ändå stor bara ni undviker att betäcka med en fux. Silver + fux blir fux (med dolt anlag). Rätt trist att ha en silverhäst där anlaget inte syns så jag avråder från fuxhingst. En brun hingst vid namn Kostur kanske kan vara något däremot?

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag måste fråga nån som vet. Har lekt med virtual mate på WF och varenda gång jag knappar in och får fram förväntad fäg på fölet kommer det en ruta "150 additional colour roan" med en massa frågetecken och utropstecken. Det är väl mest talet 150 jaag funderar över då det på övriga färger står tex;1,2 20,9 etc. Hjälp... :)

    SvaraRadera
  14. Varje färg har ju en sifferkod kopplat till sig och konstanskimmelgenen är bara en av de siffrorna (den andra av de fyra) så därför är koden ?8?? eftersom den kan vara brun och även skäck (tredje siffran) till exempel så därför redovisas de som frågetecken.
    Däremot har programvaran tydligen en bugg i sig för det ska stå 50% eftersom det är 50% chans att fölet får denna gen med sin färg.
    Eftersom din häst är brun konstantskimmel (i alla fall den jag kan se på dina bilder) så kan han alltså nedärva sin färg brun, han kan ge fuxar och han kan ge brun och fux med konstantskimmel gen. Egentligen borde hans färg då heta Bay roan i world fengur eftersom dun är betäckningen på black (blue dun = musblack).
    Nu förstår du hur insnöad jag är på färggenetik :)

    SvaraRadera
  15. Tack! Bra för mig att du är insnöad på färg genetiken för det är en massa att hålla reda på tycker jag och vissa grejer känns självklara men andra not so much *harkel*. Tack för svar!!

    SvaraRadera
  16. Hej Ja det är lite kul med det här färgerna som finns på islandshästar. Det finns ju så många. Min fråga till dig är vad du tror att mitt sto s föls färg kanske blir(lite roligt att spekulera sedan kvittar det ju) mitt sto är brun med svart man och svans och hingsten som hon betäcktes med i sommmar är isabell skäck, spännande. Tacksam för lite tanke om vad det kanske blir!Mvh Åsa

    SvaraRadera
  17. Brun plus isabell med skäckanlag kan bli något av följande:
    Brun, svart, fux, isabell, gulbrun, gulsvart, brunskäck, svartskäck, rödskäck, isabellskäck, gulbrunskäck, gulsvartskäck. Många alternativ alltså. Det är 50% chans att det blir skäck och rätt stor chans att det blir fux, men som sagt, de kan bli rätt många olika varianter med de föräldrarna.
    Lycka till med ditt föl!

    SvaraRadera
  18. Hej Thilde!

    Har fått ett musblackskäck sto med vackra långa vita ben (jag antar att hon är musblackskäck i allafall eftersom hon är typiskt musblack i ansiktet och har ål men är sen lite beigare på dom färgade partierna på kroppen (gissar att det är så innan fölpälsen släppt?) Men min fråga handlar om benen.. Dom är avgränsat vita men när jag tittar på bilder ser jag att många musblacka hästar föds med väldigt ljusa ben som sen blir mörka, (denna är ju dock skäck) så hur vet man?

    Jättetacksam för svar!

    SvaraRadera
  19. svarta eller gråa föl brukar också bli vita när det är vuxna ganska vanligt faktiskt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med minst en skimmelförälder kan fölen alltid bli skimlar oavsett födelsefärg. Det syns dock redan när de föds om de ska bli skimlar eller ej och det räcker inte med att de är tex. grå (som det svarta stoet ovan som föddes väldigt ljusgrå). De har oftast lite stickelhår kring ögonen och så är kroppen ibland grå, ibland rödskäck, ibland isabell. De kan ju födas i alla färger eftersom skimmelanlaget ligger "ovanpå" varje färg och sedan bleker den så är ingen födelsefärg mer trolig att bli skimmel än någon annan.

      Radera
    2. Fast som jag skrivit om tidigare så föds svarta föl aldrig kolsvarta så föds ett föl med riktigt svart päls är man säker på att den blir skimmel. Precis som att fuxföl aldrig föds djupröda. Om de gör det vet man att de blir skimlar osv.

      Radera
  20. jag tänkte på det där du skrev om svart/brun färg... När jag var liten och gick på ridskola (på 80-talet) fick jag lära mig att svart är en mycket ovanlig färg, då en svart häst inte får ha några bruna strån någonstans, för då är dom inte svarta (inte ens på sommaren), men dom restriktionerna kanske har ändrats? ;-)

    SvaraRadera
  21. Färger har ibland olika namn på olika hästraser och just på Islandshäst registreras alla "svarta" hästar som svart trots att de nästan alltid har en massa bruna nyanser i pälsen. Men helt kolsvart kan inom vissa raser även kallas för rapp. När de är helt svarta tros de vara homozygota för det svarta anlaget (exempel på kolsvarta hästar är exempelvis Frieser som är homozygota och alltid är svarta). Ofta bleks svarta hästar något av solen så de får lite bruna nyanser men genetiskt är de fortfarande svarta.

    SvaraRadera
  22. om man har ett skimmel sto och en svart hingst viken fär kommer det troligast bli på fölet då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är 50% chans på att fölet ärver skimmelanlaget. Vilken färg den får som grundfärg beror lite på vilken färg mamman föddes i. Är hon exempelvis född fux är det ca 50% chans på fux och 50% chans på svart. Är hon däremot född exempelvis musblack kan fölet bli både rödblack, fux, musblack och svart och sedan kan alla de färgerna få skimmelanlaget och blekas.

      Radera
  23. Jag äger två hästar och båda två har fel färg i passet. Min kontantskimmel står som brun och min gulsvarta står som mörkbrun.

    som färgnörd blir jag tokig, om min gulsvata får en "Isabel" med en fux. Då kommer det se ut som om fölet har fel stam :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Om du vill kan du alltid göra en ny id-kontroll för att korrigera dina hästars färg i fengur. Konstantskimmel är ju enkelt att se på en vuxen häst men svårt när de är föl. Gulsvart är ju lite trixigare så om id kontrollanten inte känenr sig säker så går det ju alltid att göra ett dna test hos SLU för att fastställa färg och därmed inte riskera eventuella frågetecken i framtiden om det kommer föl med gul gen.
      Lycka till :)

      Radera
  24. Hej Thilde. Jag är fruktansvärd konfunderad. Min lilla pojk, som föddes i juni förra året, har ändrat färg; från grå till beige, till svart och nu till brun! Vilken färg är han egentligen? Kan gråa hästar bli mörkbruna? Båda hans föräldrar är bruna (pappan är mörkt kastanjebrun och mamman vanlig brun (ej travarbrun). Dock var morfar svart och det finns fler svarta hästar i bakomliggande led.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din häst kan vara både svart eller brun men för att vara säker hade en bild varit bra. Du får gärna maila till frostimport@gmail.com om du fortfarande är osäker på din hästs färg :)

      Radera
  25. Hej! Undrar vilken färg mitt föl kommer få, han ser nästan exakt ut som en musblack häst, väldigt ljusa ben, ljus mule, svart runt ögonen, svart man, ål och ljusgrå päls men mamman är brun, föräldrar okända, och pappan fux med fux och svart bakåt. Vissa säger att han blir brun och vissa säger svart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske jag kan mejla en bild?

      Radera
    2. Oj! Såg din fråga först nu. Såklart får du gärna maila bild. Jag har mailadress info@pomonadalen.se

      Radera