18 nov. 2010

Ordning och reda på skrivbordet

Det är för mig höjden av tillfredsställelse. Tyvärr tar jag mig sällan tid att skapa den där rena, ordnade arbetsytan som jag uppskattar så mycket. 
Idag skulle jag ta tag i att installera min nya dator som köptes in häromdagen då min gamla gav upp. Det kändes som en bra anledning att rensa upp på skrivbordet nu när nya datorn skulle på plats. 

Jag gillar absolut när det är ordning och reda, men trots det blir det ibland lite rörigt på vissa platser som tex. skrivbordet. Det finns bara EN plats som aldrig får stökas till. Jag är världens mest nitiska när det kommer till linneskåpet. Om något råkat vika handdukar eller lakan fel så drar jag mig inte en sekund för att ta ut och vika om så att det ser ut som jag vill. Det här är en ganska lagom plats att vara överdrivet pedant med och jag är glad att jag inte är riktigt så petig i resten av huset/gården. 

Mitt linneskåp
Kanske har vi alla en plats som MÅSTE vara i ordning innan man kan ta tag i det man ska göra. En kusin till mig måste tex. alltid städa garderoben innan hon har tillräcklig närvaro för att börja plugga. 
Har du någon sådan plats?

6 kommentarer:

  1. För mig är det diskbänken. Jag klarar inte slappna av om det står massa disk och annat på diskbänken. Men är det rent där, då känns livet lite enklare och jag kan fokusera på annat. :)

    SvaraRadera
  2. Jag hörde för länge sen ett ordsspråk " det var att hade man rörigt på sitt skrivbord då hade man som sagt vad mycke i sitt huvud som skulle göras".. jag tycker att så kan du var i mångt och mycke..
    Läser din blogg innan jag nattar mig på kvällen.. är min godnatt saga..*L*...

    SvaraRadera
  3. Hehe...jobbigt det där med att städa garderoben!

    SvaraRadera
  4. Köksbordet o diskbänken vill jag ha i ordning,dvs tomt o rent. För det mesta är bordet fullt m tidningar o muggar men lugnet infinner sig när det är bortplockat o rentorkat gärna med ett fint ljus tänt : )
    Disken i maskinen,bänken avtorkad,yes...

    SvaraRadera
  5. Ser här att jag inte är ensam om att vilja ha diskbänken, köksbänken och köksbordet tomt och avtorkat (sen om det alltid är det är en helt annan femma) för att känna mig klar i skallen och kunna slappna av. Även tvbordet känns viktigt! Dock är både jag och karln (och barnen ehm) ena riktiga slarver så det är RÖRIGT!

    SvaraRadera
  6. hahaha, alla vill ha ordning på köksbänken. Förstr nu att Stefan inte är ensam. Det är den plats han måste ha ordning på för att känna ro i själen.
    Och Elise, jag vet precis bad du menar. Att önska att det var superordning jämt är inte detsamma som att ha det :)

    SvaraRadera