7 okt. 2010

Köpa häst!

Häromdagen när jag var på Ekhaga och höll kurs som jag nämnt i tidigare inlägg. Vad jag inte nämnde var att jag även provred ett par hästar och även fastnade för en av dem. Idag ska jag bila tillbaka till Ekhaga med transporten bakpå bilen och hämta hem min nya häst Reynir. Jag tog bara en bild i stallet när jag var där men visst är han söt?
Det är en valack som jag ska lära tölt i vinter och som sen förhoppningsvis blir en ny klippa i min verksamhet. Eftersom han heter Reynir som för mig bara är ett vanligt isländskt mansnamn så ska vi försöka hitta på ett bra smeknamn.  
Kom gärna med förslag!
Min nya häst Reynir

10 kommentarer:

  1. Allsvidur det betyder Allseende, mycket stark, vis, mytologisk häst, en av de två hästar som drar solens vagn över himlavalvet. Ett väldigt fint namn till en underbart fin häst.

    SvaraRadera
  2. Han är helt bedårande!

    SvaraRadera
  3. JAAAA! Reyne it is. Passar bra med min andra häst som kallas Börje. Hahaha

    SvaraRadera
  4. han va ju jätte söt!! dom blir nog ett radarpar!! jag skulle bli jätteglad om du kanske ville lägga upp lite nya bilder på sune/börje... hur mår han??

    SvaraRadera
  5. Kanske Ragnar skulle vara passande? Jag tycker han ser ut som en Ragnar:)

    SvaraRadera
  6. Kanske Laxe......

    mvh
    Lax

    SvaraRadera
  7. Reyne tycker jag med :)

    SvaraRadera
  8. Hej Thilde trevlig blogg du har.
    Du skrev "Lära honom tölt till vintern"?
    Men E det inget som dom har "I sej"? Förlåt mina dåliga kunskaper ang. Islänningar. Men Jag har ridit på dom på Öland å det är helt underbart!!

    SvaraRadera
  9. Islandshästarna har tölten i sig men de flesta behöver hjälp i träningen för att ta fram den. De som har alla fem gångarterna inkl. pass har ofta tölten blandad med pass och då ska den tränas för att bli helt taktsäker. En häst som saknar passanlag går från början oftast bara i skritt trav och galopp och måste genom sk. töltsättning lära sig tölten. Den finns ju där och går att träna fram till skillnad från de flesta andra raser, men det är inte alltid deras naturliga val av gångart för det.
    Hoppas jag lyckades reda ut det istället för att trassla till det. Håller med om att rida dom är underbart!

    SvaraRadera