26 aug. 2010

Framtidsdrömmar...

En dag i framtiden önskar jag att jag har lite mer tid, eller kan prioritera lite annorlunda och skaffa mig ett grönsaksland. Jag vill kunna kila ut och plocka lite sallad och sockerärtor till middagen och ge bort ett knippe små morötter till någon ibland. I dagsläget har vi förstås egna ägg från mina höns och potatis och rödbetor från en granne men drömmen om ett grönsaksland hänger kvar. Kanske till och med ett litet växthus så småningom. 
Stefan plockar lite sallad hemma i grönsakslandet hos sina föräldrar
Jag är inte född med gröna fingrar men har kommit så långt att fönsterbrädorna är fyllda med (levande) växter som inte måste bytas ut hela tiden pga att jag glömt dom eller likn. Jag har haft ett litet grönsaksland men så kom högsäsongen i jobbet på sommaren och efter tio dagar gick det inte att skilja de små späda skotten från ogräset. Ryggen höll på att gå av innan jag lyckats röja och så fortsatte det hela sommaren. Då tappade jag lite lusten och bestämde mig för att det får vänta. En dag så kommer jag ha det där efterlängtade grönsakslandet!

5 kommentarer:

  1. Jag har älskat att odla och hade ganska mycket grönsaker för 20 år sedan innan barnen kom. Sedan har jag totalt givit upp och varit för stressad och inte hunnit. Men nu i år skaffade jag fyra pallkragar för en billig penning från lantbrukshandeln där jag köper pellets och hästskor. Jag lade dem direkt på gräset med ett ganska tjockt lager av dagstidningar under, hällde i några säckar jord och sådde och planterade i dem. På det här sättet fick jag bra jord och slapp vitroten som annars är ett gissel på vår gård. Överhuvudtaget ytterst lite ogräs! Samtidigt blev "landet" inte för stort - man tar ju sig lätt vatten över huvudet när man är ivrig och ska så ALLT möjligt nämligen. Nästa år blir det nog någon odlingsram till. Vi skaffade ett litet växthus också som vi fått lite tomater i. Härligt på alla vis och nu vet vi vad vi ska göra bättre nästa år. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Thilde! Du är den bonde under alla säsonger som jag har tyckt om mest. Du och Stefan passar så himmla bra ihop och jag önskar er all lycka även fast jag tror att ni inte behöver det ;)
    Jag är väldigt glad över att du har skaffat en blog, det betyder mycket. :)

    SvaraRadera
  3. Åhh va kul att du har skaffat dig en blogg, du var den bonden som jag tyckte mest om! :)
    Nu har man någonting att se fram emot, att läsa din blogg! :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Siv, jag ska verkligen tänka på tipset med pallkragar så att jag slipper en del av det där hopplösa ogräsrensandet. Kanske ska skaffa några till nästa sommar och ställa på nya tomten...
    Emmy och Christina: Va kul att ni uppskattar min blogg. Kom gärna med förslag på till exempel vad ni vill läsa mer av.

    SvaraRadera
  5. Hej Thilde!
    superroligt att du skaffat en blogg=) tyckte det var jättekul att följa dig i bonde söker fru, du verkar vara en så härlig tjej! Höll tummarna hela säsongen att du skulle välja stefan, ni passar så bra ihop! Njut av livet och lycka till med bloggandet. Det ska bli jättekul att få följa ditt och stefans liv här=) Kram Louise

    SvaraRadera