27 aug. 2010

Dags för ultraljud!

Det gäller dock inte mig utan tre ston här på gården. Min hingst har tagit emot 13 ston i sommar och idag får vi reda på om de sista har blivit dräktiga. Två av dom är egna ston och det tredje stoet har förväntansfulla ägare som spänt väntar på besked från mig efter att veterinären varit här. 
Det här med hästavel är bland det roligaste med mitt jobb och det känns nästan olidligt långt att vänta tills nästa vår/sommar på fölen. Stona är dräktiga i 11 månader totalt och eftersom vi betäckt främst i juni och juli så kommer fölen i Maj och Juni. Håll tummarna nu för att vi får 100% dräktighet på stona idag!
Sygja föddes i somras. Här är hon bara en dag gammal.

6 kommentarer:

  1. Hej. Vad kul att du har börjat blogga. Det ska bli roligt att följa den.
    Ha en bra dag.
    kram

    SvaraRadera
  2. Ska bli såååå roligt och följa er med allt! Jättekul att du börjat blogga har tänkt många gånger att din blogg skulle jag vilja följa! Lycka till med allt! Jag håller tummen för alla ston!

    SvaraRadera
  3. Roligt att du har börjat blogga! Lär garanterat kika in här dagligen. Håller tummarna för dräktighet!

    SvaraRadera
  4. ALLA tre var dräktiga!
    Vi är supernöjda förstås

    SvaraRadera
  5. Hej Thilde! Kan du inte skriva ett inlägg en ditt liv som hästuppfödare, hur kom du dit? Jag har själv hållt på med hästar hel mitt liv och skulle gärna vilja bli en hästbonde precis som du. Jag är 23 år gammal, jobba på kontor och känner detta kanske inte är min grej. Men var ska man få pengar från att köpa sig en gård och hur många hästar måste man börja "köpa" på sig? Vad för ras ska man inrikta sig på för att folk skulle vilja köpa fölungar från just dig? Hur får man ekonomin att gå runt? Med hästar så är de oftast mer utgifter än inkomster. Snälla hjälpa mig att hitta ett mod att kanske testa detta. I dags läget har jag en gammal halvblodsvalack som jag tävlat dressyr med och som älskar över hela mitt hjärta. Bor i en liten lägenhet inne i Malmö! Tack =) Kramar Sophia

    SvaraRadera
  6. Grattis till att alla var dräktiga! Tänk vad man får lära sig mycket på bloggar, ultraljud på hästar, det hade jag inte en aning om! Vänta i 11 månader, oj, oj!

    SvaraRadera